El fet que el festival de la Schubertíada programés divendres passat a la Canònica de Santa Maria de Vilabertran les “Sis suites per a violoncel sol” de Johann Sebastian Bach, interpretades per sis joves solistes del país, em va semblar un esdeveniment que no em podia perdre i que desitjava compartir. No sé per què inventen tanta música Chillout Lounge Relaxing, per això ja existeix la senzillesa culminant de les “Sis suites per a cello sol“ de Bach, les seves “Variacions Goldberg” contra l’insomni, els 24 preludis i fugues d’”El clave ben temperat” o la grandesa irrepetible de la seva “Missa en si menor”. Les “Sis suites per a cello sol” semblaven simples exercicis d’estudi sense gaire capa d’harmonia, destinades a un instrument secundari de quatre cordes que no havia estat mai solista de res, fins que Pau Casals va descobrir-ne el 1890 la transcripció feta per la vídua de Bach, es va adonar de la bellesa que contenen, les va començar a interpretar a les sales de concert de mig món i les va enregistrar per primer cop el 1936 a Londres.
Alguns cellistes destacats, com Yo-Yo Ma o Mischa Maisky les han enregistrades fins a tres vegades, en èpoques diferents, perquè amb el pas dels anys hi han descobert noves troballes i millores d’interpretació, dintre d’aquella despullada senzillesa aparent. A Vilabertran van ser interpretades amb unció per Laia Puig, Mariona Camats, Arnau Tomàs. Guillem Gràcia, Pau Codina i Fernando Arias. Escoltar seguides les sis suites és una experiència que s’ha d’haver viscut. De costum, en tinc prou amb alguns fragments per sentir l’efecte miraculós. (foto Anna Carné)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada