Les figures gregues del segle V aC de dos guerrers en bronze a mida natural trobades fa cinquanta anys al mar de Riace (prop de Reggio de Calàbria) figuren entre les millors i les poques originals en aquest material que ens han arribat fins avui. Ara són objecte d'una exposició de fotografies al Museu Aqreològic de Catalunya (al costat del Teatre Grc de Montjuïc) titulada "Els Bronzes de Riace. La mirada artística de Luigi Spina". Primer van ser restaurats a Florència, a continuació van emprendre una gira per Itàlia i finalment van quedar exposats al museu de Reggio de Calàbria, reobert el 2016 després d’una llarga reforma per acollir-los. Probablement el vaixell que conduïa aquestes dues peces de Grècia a Roma per enriquir algun temple o palau va naufragar davant la costa calabresa. Els manca la llança i l’escut, però els 8 mil.límetres de gruix del bronze ha resistit el pas del temps i els guerrers de Riace s’han convertit en un atractiu de prestigi a la Calàbria. La cultura grega arcaica ja esculpia figures masculines (kouroi) i femenines (korai) d’anatomia començada a perfilar. Tot seguit van cisellar la musculatura d’atletes i guerrers. El tomb definitiu es produiria amb l’invent de la democràcia a Atenes el segle VI aC. La bella hetaira o cortesana Friné va ser arrossegada als tribunals atenencs per acusadors gelosos, el seu defensor la
va fer desprendre’s dels vels davant del jurat per mostrar-ne l’esplendor corporal i el jutges la va absoldre per respecte a la perfecció que només podia ser obra dels deús, de manersa que condemnar-la hauria significat afrontar-los. La llegenda consagra aquell moment històric com a canvi de paradigma cap al concepte escultòric d’anatomia realista. A partir d’aleshores Praxíteles, Fídies, Escopas i altres artistes del moment es van atipar d’esculpir déus, deesses i guerrers despullats, dintre d’un cànon de bellesa física que ha perdurat fins avui en molts aspectes.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada