Pàgines

3 de febr. 2021

Escultures de Maillol llueixen igual a París que a Banyuls

Els jardins parisencs de les Tulleries són el privilegiat museu permanent a l’aire lliure de tota l’obra monumental (dinou figures femenines, generalment nues, de mida natural o superior) de l’escultor rossellonès Aristides Maillol, que sempre va viure la meitat de l’any a la capital francesa i l’altra meitat a la localitat natal de Banyuls. La de la foto adjunta és l’anomenada “La nit” (1909), que amaga la cara amb els braços abraçats als genolls, en un replegament que augmenta la sensació d’acollida d’aquest redós enjardinat amb doble filera de til.lers i bancs de seure, al qual s’accedeix per una curta escalinata. És un dels indrets més agradablement concebuts de París i dels més visitats del món. L’esplanada dels jardins de les Tulleries comença a l’arc de triomf del Carrusel, just davant de la moderna piràmide de vidre del Louvre. Finalitza a l’obelisc de la plaça de la Concòrdia, després de quasi un quilòmetre de parc flanquejat d’un cantó per la terrassa de l’Orangerie damunt del Sena i per l’altre la del Jeu de Paume abocada la Rue de Rivoli.
Malgrat el prestigi mundial dels jardins de les Tulleries, els monumentals nus femenins de Maillol no llueixen pas menys a Banyuls, com aquelles dues meitats de l'any de l’escultor, els dos pols de la seva cerca. Mai no haurien encaixat l'un sense l'altre. La vall de Banyuls no és menys evocadora que les Tulleries, si es mira com ho feia Maillol i com es pot continuar fent encara avui. París era la colossal plataforma de projecció, Banyuls la substància nutrícia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada