La
senyoreta Marie-Louise Murphy, retratada en aquest quadre del pintor
François Boucher que penja al museu del Louvre, és una vella coneguda
meva a qui he dedicat algunes indagacions. Malgrat no ser cap obra
mestra del nu ni del retrat, el quadre destaca per la franquesa de la
utilitat eròtica amb què va ser pintat, concebut com a imatge frontal
(si es pot dir així) de l'encant de la noia que la cort de Lluís
XV de França volia convertir en una de les amants encarregades de
distreure el rei. N’existeixen dues versions pintades pel mateix
François Boucher el 1751 i el 1752, en idèntica postura de la model sdraiata bocconi, com dirien en italià. A la primera, Marie-Louise Murphy tenia 16 anys i Lluís XV havia demanat que la
pintessin per poder-se
orientar sobre els atractius que li lloaven els seus subministradors en la matèria.
orientar sobre els atractius que li lloaven els seus subministradors en la matèria.
La segona versió confirmava d’una
manera encara més oberta els mèrits de la noia, convertida ja en fugaç
amant del rei, el qual se’n va cansar aviat per recaure en braços de la
Pompadour i les següents. Marie-Louise Murphy va passar a la història
més per aquest quadre que pel seu paper a la cort de Versalles.
Les
dues versions de la tela, descontextualitzades de l’ús venal que les va
fer néixer, han arribat als museus sense malícia com a pintura
cortesana del XVIII francès. El pintor François Boucher tenia un ull posat en
Rubens i l’altre en Correggio, els quals havia estudiat durant el seu
prescriptiu viatge a Itàlia. Els va estudiar molt de passada, això salta
a la vista.
La
figura de la cortesana i del cortesà existeix des que existeix el poder
com a repartidora de càrrecs i prebendes. Les cortesanes no són pas més
nombroses que els cortesans. A Versalles van fer el cim degut a
l’exuberància inflamada d’aquella cort. Amb la
intervenció de la guillotina el panorama es renovaria relativament. Una
part de la vella aristocràcia es va veure escombrada pel canvi d’època i
una altra es va incrustar en les noves elits burgeses de grans
empreses, bancs, consells d’administració i nous governs.
A
Lluís XIV, el rei Sol que va construir Versalles, l’havien casat als 15
anys amb la infanta Maria Teresa d’Àustria, que en tenia 22. Només dos
anys després del casament, el rei Sol reconeixia com a favorita oficial
Louise de La Vallière. La reina, que es defensava en francès amb accent
hispànic, confessava a propòsit de la rival no aguantar “cette poute”.
Va haver d’aguantar aquesta i les següents, com Madame de Montespan a
partir del 1667, per a la qual el rei va ampliar Versalles amb el niu
d’amor del palau del Trianon.
La
Montespan va tenir set fills bastards amb Lluís XIV, el qual
l’abandonaria el 1669 a favor de Madame de Soubise. El rei també se’n va
cansar. El 1682 prendria com amant oficial una de les institutrius de
l’anterior fillada adulterina amb la Montespan, la jove Françoise
Scarron. El monarca la va convertir en marquesa de Maintenon i la cort de seguida
la va anomenar Madame de Maintenant.
El
successor, Lluís XV, va enfortir la fama de Versalles en aquest
terreny, tot mantenint simultàniament com amants reconegudes les quatre
filles del marquès de Nesle, dintre d’un ménage à quatre
perfectament historiat, fomentat pel cardenal Richelieu per tenir el rei
entretingut i poder dur a terme la seva política. Però la favorita
emèrita, la de més ascendent sobre el monarca seria a partir del 1745
Jeanne-Antoinette Poisson, convertida en marquesa de Pompadour,
rellevada tanmateix per la jove comtessa Du Barry a partir del 1768 fins
a la mort del rei sis anys més tard.
A
aquesta última li va tocar conèixer la següent etapa marcada per la
guillotina, a la qual va sucumbir com enemiga del poble el 1793, poques
setmanes després que hi passés la reina Maria Antonieta. La figura de la
favorita adoptaria a partir d’aleshores noves formes.
La
solemne seu de la presidència de la República Francesa és avui el palau
de l’Elisi, comprat per Lluís XV el 1753 com a residència parisenca de
la Pompadour. El 1899 hi va morir sobtadament, als 58 anys, el president
de la República Félix Faure, oficialment de “congestió cerebral”,
mentre la seva amant de 26 anys Marguerite Steinhell li practicava una
fogosa felació.
L’actual
titular de l’Elisi, que se n’escapa algunes nits cofat amb casc de
motorista, també ha contribuït al costat de l’actriu Julie Gayet a
aquestes llegendes verificades. L’anterior es va divorciar després
d’accedir al càrrec per casar-se amb l’actriu i cantant Carla Bruni. La
setmana entrant es posa a la venda a França el llibre que recull la
copiosa correspondència de cartes amoroses entre el president François
Mitterrand i la seva amant clandestina Anne Pingeot (molt ben escrites,
per cert).
La meva vella coneguda senyoreta Murphy no ha passat a la història més enllà del quadre que penja al Louvre. En canvi el seu paper es manté de ple, sense discontinuïtat. La rumbosa princesa Corinna zu Sayn-Wittgenstein també ha tingut el seu moment a la cort reial madrilenya, per posar un cas.
La meva vella coneguda senyoreta Murphy no ha passat a la història més enllà del quadre que penja al Louvre. En canvi el seu paper es manté de ple, sense discontinuïtat. La rumbosa princesa Corinna zu Sayn-Wittgenstein també ha tingut el seu moment a la cort reial madrilenya, per posar un cas.
Quin nivell de coneixement i de literatura. Bravo Xavier!
ResponElimina