En ple bicentenari de la naixença de Wagner i el dia mateix en què transcorre simbòlicament l’últim acte de “Parsifal”, el director escènic Carlus Padrissa i la companyia La Fura dels Baus van estrenar aquest Divendres Sant 29 de març el seu espectacular muntatge sobre la mítica òpera en ple centre de Colònia, arran del Rin gegantí i a l’ombra de l’arxi-coneguda catedral. S’ha parlat poc de l’esdeveniment i del concurs de circumstàncies, malgrat l’efemèride wagneriana i el paper renovador que juga arreu del món la companyia catalana en matèria d’escenografia operística. La producció, en cartell fins el 14 d’abril, ha estat un encàrrec de l’Òpera de Colònia, després de l’èxit apoteòsic obtingut fa dos anys en
aquesta mateixa ciutat per Carlus Padrissa amb la seva direcció escènica de l’òpera “Sonntag”, de Stockhausen. L’edifici principal de l’Òpera de Colònia es troba en obres i el muntatge s’ha estrenat a una moderna carpa aixecada provisionalment a un punt privilegiat del centre urbà, amb 1.600 localitats d’aforament. L’estructura de vidre i acer, amb vistes al Rin majestuós i a la cèlebre catedral gòtica, ha estat un altre factor de l’impacte de l’estrena. Més que un factor suplementari, jo diria que ha estat un factor decisiu, l’ocasió irrepetible de presenciar l’òpera pòstuma de Wagner en un entorn monumental que actua de segon –o de primer!-- escenari.
aquesta mateixa ciutat per Carlus Padrissa amb la seva direcció escènica de l’òpera “Sonntag”, de Stockhausen. L’edifici principal de l’Òpera de Colònia es troba en obres i el muntatge s’ha estrenat a una moderna carpa aixecada provisionalment a un punt privilegiat del centre urbà, amb 1.600 localitats d’aforament. L’estructura de vidre i acer, amb vistes al Rin majestuós i a la cèlebre catedral gòtica, ha estat un altre factor de l’impacte de l’estrena. Més que un factor suplementari, jo diria que ha estat un factor decisiu, l’ocasió irrepetible de presenciar l’òpera pòstuma de Wagner en un entorn monumental que actua de segon –o de primer!-- escenari.
El Rin i la catedral de Colònia són fenòmens d’una magnitud desacostumada, als quals s’hi suma la puixant restauració del centre històric de la ciutat després dels bombardeigs de la Segona Guerra Mundial, inclòs el barri medieval i la totalitat d’esglésies romàniques. La restauració va ser aprofitada per soterrar el trànsit rodat a la riba del Rin, restituïda als passejants i al lleure ciutadà, dintre d’una autèntica mutació urbana a una ciutat vella nova de trinca. El riu navegable més important d’Europa occidental, que protagonitza el caràcter de Colònia des de l’època de la fundació romana, discorre avui pel centre d’aquesta gran ciutat amb una placidesa de gegant paternal i deixa espai per a amplis envelats provisionals. El “Parsifal” de la Fura dels Baus hi ha trobat un marc absolutament excepcional. La importància de l’estrena ha passat massa desapercebuda fora de Colònia. Els Amics del Liceu organitzen un viatge per assistir a la representació del 14 d’abril, però no tots els amics del Liceu, de Wagner, de Colònia i de la Fura dels Baus disposem dels 1.500 euros per persona que costa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada