2 de febr. 2012

La bessona de la Gioconda

La Gioconda del Louvre
El museu del Prado acaba d’anunciar oficialment que la restauració de la còpia que posseeix de la cèlebre Gioconda o Mona Lisa, realitzada el segle XVI per Leonardo da Vinci, ha permès descobrir un fons pintat de paisatge toscà, fins ara ocult sota una capa de pintura negra, idèntic i en més bon estat de conservació que
el quadre exposat al museu del Louvre com a atracció més multitudinària de visitants. Es tracta del retrat més conegut de la història de l’art, potser fins i tot del quadre més popular universalment.
Les reflectografies efectuades a la tela amb raigs infrarojos permeten deduir als responsables del Prado que la seva còpia va ser realitzada per deixebles de Leonardo al taller florentí del mestre al mateix moment que aquest pintava l'original. La descoberta del Prado ha estat avalada pel Louvre, on la còpia s’exposarà al costat de l’original del 29 de març al 25 de juny vinents, com dues Giocondes bessones.
Al seu llibre Vides, Giorgio Vasari testificava el 1550 que la model havia estat Lisa Gherardini, la tercera esposa del mercader florentí Francesco del Giocondo, per encàrrec del qual el pintor va fer el quadre. De la contracció usual de la paraula Madonna (senyora) en Mona, se’n va derivar el nom de Mona Lisa. Ara bé, de l’enigmàtic somriure no en va facilitar cap explicació, suposant que en tingui. Ha donat peu a rius de tinta des d’aleshores. Els historiadors de l’art són propensos als rius de tinta.



0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada